یک مداخله جدید برای کمک به بهبود نتایج نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1

3سپتامبر 2020- نوجوانی دوره دشواری از رشد است، که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1DM) پیچیده تر می باشد. چالش های مدیریت دوز چندگانه ی تجویز روزانه ی انسولین، نظارت بر قند خون، رژیم غذایی و نیازهای ورزشی می تواند مراقبت از خود را دشوار کرده و رسیدن به نتایج بهینه را پیچیده تر کند. نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1،اغلب نتایج دیابت ضعیف تری نسبت به سایر رده های سنی مبتلا به این بیماری دارند، این نشان می دهد که کنترل قند خون برای آنها دشوارتر است.

داده های موجود نشان می دهد که 88 درصد از نوجوانان تلفن همراه دارند و بیش از 50 درصد از پیامهای روزانه ی آنها با دوستانشان رد و بدل می شود. بنابراین، فناوری های تلفن همراه می تواند کلیدی برای کمک به نوجوانان برای تمرکز بیشتر بر مراقبت از خود باشند.

در مقاله ای که در ژورنال علم و فناوری دیابت منتشر گردید، محققان ترکیب پیام رسانی متنی با MyDiaTextÓ  و مشوق های مالی برای رسیدن به نتایج مطلوب را برای کمک به بهبود نتایج نوجوانان مبتلا به T1DM، بررسی کردند. نتایج این مطالعه تعامل مداوم و افزایش احتمال مراقبت از خود را با استفاده از این مداخله نشان داد. MyDiaTextÓ در سال 2012 با همکاری دانشکده پرستاری، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و بیمارستان کودکان فیلادلفیا، توسعه داده شد.

پرفسور Terri H. Lipman، نویسنده ارشد مقاله و استاد پرستاری از کودکان و معاون دانشگاه در زمینه مشارکت جامعه در دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: ما نشان دادیم که پیام رسانی متنی روشی امیدوارکننده است که با استفاده از آن می توان نوجوانان مبتلا بهT1D را که دارای کنترل غیر بهینه هستند، در مراقبت از خود درگیر کرد، البته استفاده از این روشها مستلزم بررسی های بیشتر است. ما همچنان نیاز به توسعه ی یک مداخله بهداشتی دیجیتال داریم که به طور قابل توجهی بر کنترل قند خون در این جمعیت تأثیر گذارد.

منبع:

Journal of Diabetes Science and Technology.doi.org/10.1177/1932296820952786.

https://www.news-medical.net/news/20200903/New-intervention-to-help-improve-outcomes-for-adolescents-with-Type-1-diabetes.aspx